Wie zijn we?

een cartoon van twee vrouwen en een man die met elkaar praten

Arteveldehogeschool is een kruispunt van vele inzichten. Zo hebben we o.a. een grote kennis en expertise over hr, organisatieontwikkeling, arbeidsreïntegratie, burn-out. Tegelijk kunnen we buigen op een jarenlange expertise in de methodiek ‘legislatief forumtheater’, ook bekend als ‘inspringtheater'.

Die methodiek gaat terug op Augusto Boal, de Braziliaanse grondlegger van het theater van de onderdrukten. Ondertussen heeft die theatermethode een sterke evolutie doorgemaakt én stellen we vast dat ze in 2020 uiterst bruikbaar is, omdat mensen meer dan ooit willen participeren en hun mening over zaken willen delen.

Met de steun van de minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid

Burn-out is een breed maatschappelijk probleem dat organisaties handenvol geld kost. Dat beseft ook Maggie De Block, minister van Sociale Zaken en Volksgezondheid. Daarom  werden subsidies toegekend aan enkele beloftevolle projecten, waaronder Arteveldehogeschool.

​We onderzochten concreet welke stappen en welk proces een organisatie moet doorlopen om interventietheater rond burn-out  toe te passen. Dit resulteerde in interventietheater met de BRRAND-methodiek. Deze methodiek kan in een organisatie met eigen medewerkers uitgerold worden of in samenwerking met externe facilitators.

een cartoon van een vrouw en een man in zakelijke kleren die met elkaar praten

Pilootprojecten interventietheater burn-out

Arteveldehogeschool heeft drie pilootprojecten gerealiseerd rond interventietheater over burn-out. Met opzet kozen we voor drie organisaties die in aard, structuur en medewerkers grondig van elkaar verschillen:

• VDAB: medewerkers, in een ambtelijke omgeving
  • CAW Oost-Vlaanderen: medewerkers uit de sociale sector
  • Facilitaire dienst en hr-dienst van UZ Gent: het eigen schoonmaakteam

De verschillen in organisatiecultuur kwamen tot uiting in de resultaten van de scriptgroepen, maar er waren ook gelijkenissen. Dat werkte inspirerend. De interne communicatie in de organisaties verbreedde, medewerkers waren enthousiast om mee te doen én mochten dat ook, en er ontstond een breed draagvlak met hr, directie en preventiediensten.

Zowel arbeiders als bedienden namen deel. Driekwart van de medewerkers die actief betrokken waren, gaven aan tevreden tot zeer tevreden over het proces te zijn. In de pilootprojecten werd het preventieplan voor de aanpak van burn-out aangepast en verfijnd. De BRRAND-methodiek zorgde ervoor dat het thema burn-out zichtbaar werd gemaakt en er een open communicatie ontstond.

Voor organisaties én coaches

Ons interventietheater over burn-out is interessant voor twee doelgroepen:

• Organisaties die geconfronteerd worden met burn-out of die het fenomeen preventief willen aanpakken. Die organisaties kunnen zeer verschillend zijn: teams, bedrijven, overheidsorganisaties, non-profitorganisaties, enzovoort.
  • Coaches, preventieadviseurs, hr-consulenten en anderen die organisaties begeleiden in de aanpak van burn-out of vaststellen dat burn-out er een groot probleem is. Voor deze doelgroep ontwikkelen we een train-the-trainermodule, zodat ze vanuit de BRRAND-methodiek interventietheater praktisch kunnen inschakelen in de begeleiding van organisaties.

Onderzoeksteam

• Lucas Vandenbussche